måndag 25 juni 2012

Långa överfarter till Hölick

Kusten i norr har begåvats med halvöar som för en kanotist blir som hinderbanor långt ut i Bottenhavet. Hade bitvis en hyfsad vind igår även om den gropade till sig på slutet i o m vindökningen. Det blev nästan 3 mil havspaddling i kompassriktning. Först Innersta ön till Kråkön och därifrån till Hölick där jag stannade inatt. Detta utanför Hudiksvall.
Kommer att stanna här inatt med och får min första "liggedag" av 39 paddeldagar. Känns dumt att ge sig på utsidan Hornslandet mot Kuggören och slå sig trött mot 10m/s N resp NO vind och veta att det bara finns klippor innanför. Hoppas på ett " vindhål" från lunch imorgon tisdag. Kan någon hjälpa till med lite kompissnack med vindgudarna vore jag jäkligt tacksam.

4 kommentarer:

  1. Du är ju bara en helt otrolig kämpe säger jag. Har nyss tagit ett snack med "vindgudarna" som hälsar att "går över", vad de nu menade med det :-)

    Annars hoppas jag att du är vid god vigör och snart ser målet hägra...

    Hälsar Nalle

    SvaraRadera
  2. Snyggt kort du lagt upp som bakgrund. Det verkar vara en paddling för tuffa grabbar. Hoppas vinden lägger sig lite, Det ska ju blåsa SW och inte NO. Får väl ringa SMHI o klaga

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Du skrev tidigare att "efter Öregrund är det bara hamnar och badplatser som funkar". Det är verkligen en sanning med modifikation. Jag nämner några bra övernattningsställen som du passerat och har framför dig: Ön Hästen precis efter Forsmarks kärnkraftverk, Kusön med sandstrand utanför Axmar bruk, Kråkön söder om Hölick, Liten ö strax öster om Bergö fiskehamn plus många fler. Sandstränder och övernattningsställen kan oväntat dyka upp i stenöknen, håll ögona öppna. Ett tips, "allmäna" bastu:ar kan vara perfekta att övernatt i vid kallt väder, tex. Bjuröklubb och Gåsören(Fråga först) utanför Skellefteå.
    Lycka till /Hasse

    SvaraRadera