fredag 24 februari 2012

Träning, kartor och funderingar

Första månaden med intensivträning snart klar. Ja, intensiv o intensiv - hyfsat i alla fall. Det tar lite tid att sparka igång årgång 56 med lite för många tegelstenar under skjortan. Har utvärdering nästa vecka med upplägg av nästa träningsetapp.
Kartorna är inhandlade - 28 st 100.000-delskartor blev det. Nu blir det klippa och ev.plasta framöver.
Vi ska ringa in troliga landningsplatser för matköp, tältplats/boende för att ha en idé om alternativen innan "vi sitter i sjön" ;-)
82 dagar kvar tills vi sitter under Svinesundsbron.

fredag 3 februari 2012

Träningsplanering

Hur lägger man upp träning för en HBB tur? Anders och jag har lite olika vägar även om vi kommer köra ihop en del.
Själv har det visserligen har det blivit ett antal maratonlopp under åren men det är nåt helt annat att köra över 215 mil jämfört med 5,5 mil.

När man pratar med folk som gjort en sån här ultralång resa så har det funnits lika många lösningar/idéer om hur man förbereder sig som antalet man pratat med.
Som gammal idrottslärare och elitidrottare har jag alltid tyckt att jag haft en hyfsad koll på tillvaron när det gällt träning.. men..... det är bara att krypa till korset. Det har skett mycket inom träningsområdet sen tidigt 80-tal. Inte minst när det gäller den funktionella delen dvs hur hela kroppen ska samverka. Till det kommer den där rackarns åldersfaktorn som drar ut på allt vad återhämtning heter.

Hade genomgång igår om mitt upplägg fram till avfärd. Med alla nya träningsmetoder invägt så försöker jag få en balans mellan mental träning, uthållighetsstyrka och kondition. Fokus kommer jag att lägga på en uthållighetsstyrka via ganska korta frekventa pass dvs 5 pass/v med hög intensitet. På gymet kallar det sånt för crossfit numera. Själv liknar det den försäsongsträningen jag gjorde på 70-talet som elitsimmare. Då hette det "stressad cirkelträning".
Skillnaden idag mot då handlar mer om en tilltagen vila mellan vissa serier. Sånt kunde vi inte stava till förr.
Varför ett sånt här upplägg då och varför inte långa paddelpass i stället?
Tre skäl egentligen:
1) Återhåmtning för en 56:a efter långa paddelpass tar lång tid - för lång ibland och det sliter dessutom om man gör det frekvent. Det bör räcka med en-två långsvängar per månad för att känna på fysiska utmaningen och träna mentalt så man känner att man fixar längre distanser.
2) Flåset för överkroppsjobb som behövs finns till stora delar däremot styrkan att sitta rakt (funktionell bål-styrka) utan gam-nacke går det inte att få för lite träning på.
3) Vi har faktisk "för hårt vatten" i Stockholmstrakten för kajakerna just nu eller rättare det är ju istid!
Utvärderingen kommer här så småningom... om det var rätt väg för mig eller ej.

onsdag 1 februari 2012

Erfarenhetsutbyte med Johan och Leffe

Vi har nu haft vårt planerade HBB-möte med långfärdsuvarna Johan Norberg och Leffe Hansson. Det blev intressant ur flera perspektiv men det som främst kändes bra var att en hel del av det som vi antagit kring läger-/sovplatser samt bunkring-av-mat-tänk stämde med deras erfarenheter. Kul att höra hur de lyckats transportera matkonserver i form av Försvarets Corned Beef runt hela Sverige pga att de tröttnat på smaken. Tydligen gjorde de en Haparandabo lycklig med lite välgungad gratismat.
Annars stämde det med att hastigheten/tempot för deras kajaker var i stort densamma som vi haft under våra höstpaddlingar och att det som avgjorde längden i mil på dagsetapperna var den effektiva paddlingstiden i kajakerna.
Andra "findings" var vikten av att ha enkla och snabba upp- och nedpacknings rutiner samt matutrustning samt tält etc som underlättade detta och att inte ha för mycket "bra-att-ha-prylar" inklusive däckslast.
Denna vecka har Anders anmält sig till Vikingarännet (19/2) - 8 mil långfärdsskridsko - som ett led i träningsförberedelserna medan jag nog bangar det. Har aldrig varit en fantom på hårt landlikt underlag där benen står för huvudarbetet. ;-S
Själv så ser jag fram på slutplanen för fysträningen som blir klar imorgon torsdag 2/2 för tiden fram till avresa 17/5.
Kvar på att fixa-listan förutom matfrågan står ett nytt tätare VKV seagull anpassat kapell via Magnus Fischer samt några 5-10 l vattentäta påsar.